Wie zijn wij?

Charmila Maassen

Charmila Maassen

Mijn naam is Charmila Maassen. Met bijna 20 jaar ervaring in het basisonderwijs heb ik alle jaargroepen lesgegeven, in het MT gezeten en als waarnemend schoolleider gewerkt. Daarnaast heb ik veel leerkrachten en studenten mogen begeleiden en coachen. Ook was ik werkzaam als schoolopleider bij Inholland Haarlem en maakte ik deel uit van het ontwerpteam van de Flexibele Voltijd Pabo bij Hogeschool Leiden.

Wat mij kenmerkt, is mijn verlangen naar groei en vernieuwing. Daarom heb ik verschillende opleidingen en cursussen gevolgd en ben ik in 2016 deels mijn eigen weg gegaan als trainer en coach. Al snel ontstond KickOnderwijsadvies, dat inmiddels is uitgegroeid tot KickGroei: een plek waar ontwikkeling, communicatie en samenwerking centraal staan.

Afhankelijk van de leervraag werk ik samen met deskundigen uit verschillende vakgebieden, zodat we zoveel mogelijk kunnen aansluiten bij wat er nodig is. Daarbij staat ervarend leren centraal: leren door te doen, in een veilige omgeving waar ook ruimte is voor plezier en humor. Want met plezier leren, wie wil dat nu niet?

Sinds oktober 2023 ben ik ook member van MINT, een netwerk van trainers, coaches en begeleiders die zich inzetten voor duurzame groei en ontwikkeling. Dit geeft mij inspiratie, kennisuitwisseling en de mogelijkheid om mijn werk verder te verdiepen.

Wij werken samen met

Anne Marie van Holst

Anne Marie van Holst

Ik ben langere tijd werkzaam geweest in het basisonderwijs als leerkracht, intern begeleider en adjunct-directeur. Momenteel ben ik directeur van een internationale school. Mijn kracht ligt in het motiveren en inspireren van anderen en het versterken van onderwijsprocessen schoolbreed. Ik geef teamscholingen om het opbrengst- en handelingsgericht werken en de didactische en pedagogische vaardigheden van leerkrachten te versterken.

Daarnaast ben ik gedragsspecialist (Master Special Educational Needs). Naast het verzorgen van teamtrainingen op het gebied van gedrag en klassenmanagement, coach ik leerkrachten in de klas en begeleid ik hen in gesprekken met leerlingen en ouders en te nemen stappen. Dit doe ik vanuit een open, integere en niet-oordelende houding. Ik heb aanvullende trainingen gedaan op het gebied van oplossingsgerichte gespreksvoering, coaching en intervisie. Ik ben gecertificeerd Taakspelbegeleider.

Marjolijn Ham

Marjolijn Ham

Een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van mensen, dat is mijn passie. Eerst in het onderwijs en sinds een jaar of 15 als trainer en trainingsacteur. Na 14 jaar gewerkt te hebben als leerkracht, IB-er en bouwcoördinator was ik toe aan een nieuwe uitdaging. Omdat mijn hart trok naar het theater heb ik een theateropleiding gedaan. Toen ik afgestudeerd was als theatermaker en acteur ontdekte ik het beroep van trainingsacteur waarbij ik mijn spel kan inzetten als middel. Mijn nieuwe passie was geboren! Een paar jaar later ben ik me verder gaan ontwikkelen als trainer.

Ik ben erg geïnteresseerd in gedrag en in hoe mensen met elkaar communiceren. Wat doen ze, wat zeggen ze, hóé zeggen ze dat, hoe gedragen ze zich en vooral: wat voor effect heeft dat? Je kunt niet 'niet communiceren'. Je communiceert met je hele 'mens-zijn'. Dat gegeven boeit mij enorm. Door een gesprek ter plekke 'uit te spelen' wordt dat direct zichtbaar. Wanneer mensen inzicht krijgen in hun eigen houding en gedrag zijn ze relatief makkelijk in staat om dat om te buigen naar een andere, effectievere manier. Dat geeft mij veel voldoening en energie!

Diana van den Hurk

Diana van den Hurk

Hallo mijn naam is Diana van den Hurk Ik ben trainingsacteur en werk al een aantal jaren samen met Charmila. We zijn goed op elkaar ingespeeld en hebben al aan een half woord genoeg, wat het werken erg vergemakkelijkt en prettig maakt.

Ook mijn achtergrond ligt in het onderwijs. Ik ben 15 jaar docent geweest in beeldende vorming, tekenen en handvaardigheid. Nu ben ik ruim 8 jaar trainingsacteur en voel ik me als een vis in het water. Het neerzetten van gedrag, inleven, ervaren, aansluiten op de leerwensen van de deelnemer, mensen helpen groeien, kennismaken met verschillende sectoren en verschillende mensen op steeds verschillende plekken vind ik allemaal even prachtig.

Wat ik belangrijk vind dat, naast dat de training leerzaam is, vooral ook dat het leuk is en dat je je als deelnemer veilig voelt om te experimenteren. Veiligheid brengen we door te zorgen voor laagdrempelige oefeningen en een goede opbouw van werkvormen in de les en een veilige groepssfeer te creëren. Iedereen wordt gezien. Je hoeft niets en veel kan. Leuk maken we het door de afwisseling van theorie en praktijk, verschillende afwisselende werkvormen en humor en ons eigen enthousiasme.

Esther van Meurs

Esther van Meurs

Mijn naam is Esther van Meurs De jarenlange ervaring in het speciaal onderwijs als leerkracht, dramadocent en teamleider gebruik ik in mijn trainingen en coaching op het gebied van communicatie en gedrag. Mijn aanbod varieert van trainingen in krachtig presenteren en communiceren, tot inspiratiesessies over straatcultuur of groepsdynamica.

Als trainer is het mijn missie om je meer zelfvertrouwen te geven en praktische handvatten aan te reiken, waardoor je de regie durft te pakken en trots bent op jezelf. We gaan aan de slag met activerende, dynamische werkvormen waarbij je alles wat je leert de volgende dag kunt toepassen in de praktijk. Ik daag je uit om in de spiegel te kijken. Hierdoor groei je als mens en als professional. Ervarend leren met een grote dosis humor en plezier staat bij mij voorop!

Wanneer je leeft naar wie je bent en gelooft in jezelf, dan wordt jouw kracht ongekend!
Ingrid Eekhoff

Ingrid Eekhoff

Mijn naam is Ingrid Eekhoff, ik werk 35 jaar in het onderwijs. Door mijn ruime ervaring in het onderwijs weet ik goed wat er gaande is in de klas en waar je tegenaan kunt lopen als (startende) leerkracht:

Hoe zorg ik ervoor dat ik met meer zelfvertrouwen voor de groep sta? Ik wil dat mijn lesovergangen sneller en rustiger verlopen.? Hoe krijg ik die ene leerling ook actief betrokken?

Naast groepsleerkracht ben ik ook beeldcoach en begeleid ik (startende) leerkrachten. Iemand verder brengen in zijn ontwikkeling geeft mij veel energie.

Beeldcoaching is het bewustmaken van waar je staat als leerkracht en van jouw kwaliteiten. Kwaliteiten die je kunt inzetten om je verder te ontwikkelen. Het gebruiken van beelden uit de klas maakt deze vorm van begeleiding zowel oplossings- en opbrengstgericht.

Ik werk altijd vanuit een positieve benadering. We kijken naar kwaliteiten en naar wat er al goed gaat. Hoe kun je je kwaliteiten inzetten in situaties waar je minder tevreden over bent? Door krachtgericht in gesprek te gaan en samen te reflecteren over de beelden komt de leerkracht als vanzelf in beweging en tot ontwikkeling.

Beeldbegeleiding zet in beweging, immers: één beeld zegt meer dan 1000 woorden.

Chrispijn Groenheide

Chrispijn Groenheide

Mijn naam is Chrispijn Groenheide. Ik ben sinds 2012 werkzaam in het Primair Onderwijs. Voorheen ben ik vijftien actief geweest bij verschillende zorginstellingen, van Psychiatrie tot woonvoorziening voor mensen met een verstandelijke beperking.

Mijn werkervaring binnen het onderwijs heb ik vooral opgedaan bij S.O. (cluster IV) en S.B.O. scholen. Momenteel ben ik actief als leerkracht, gedragsspecialist, adviseur en coach/trainer. Ik begeleid en ondersteun leerlingen door een complimenterend klimaat te creëren.

Waarbij heldere grenzen worden aangeven en waarbij uitgegaan wordt van mogelijkheden. Door het benoemen van wenselijk gedrag bied ik leerlingen alternatieven aan. Op deze manier kunnen ze de ontbrekende vaardigheden in een veilige setting eigen maken. Hierbij maak ik gebruik van theoretische kennis en mijn ervaringen uit de praktijk. Wanneer passend zet ik verschillende instrumenten of tools ter ondersteuning in.

Door pedagogisch tact toe te passen tracht ik kwetsbare leerlingen boven zichzelf uit te laten stijgen. Graag deel ik mijn inzichten en draag ik opgedane kennis over aan collega's en scholen die een hulpvraag hebben op het gebied van gedrag.

Peet Pols

Peet Pols

Als trainingsacteur vind ik het bijzonder om een bijdrage te leveren aan boeiende en praktijkgerichte trainingen. Ik geef professionals vanuit mijn rol als 'oefenpersoon' meer kennis en vertrouwen door middel van interactief samenspel en feedback. Gesprekstechnieken en handelingsbekwaamheid staan vaak centraal.

De trainingen die ik geef met Charmila leveren naast inzichten en vaardigheden ook humor en beleving op voor de deelnemers. In zo een prettige, veilige sfeer is het effectief leren. Ik geloof erin dat mensen het beste groeien door niet alleen maar uit theorie te putten, maar juist door vaardigheden te oefenen. Oefening zorgt voor meer kwaliteit en geeft ruimte voor verdere reflectie en gesprek over het vak. Dit zien we dan ook vaak terug op de trainingsdagen.

Naast mijn werkzaamheden als acteur sta ik enkele dagen per week als docent voor de klas (VO, Economie) en tevens heb ik ervaring opgedaan in de consultancy als bedrijfskundig onderzoeker en adviseur.

Rik Bes

Rik Bes

Rik is een ervaren en bevlogen internationale trainer en facilitator met meer dan dertig jaar ervaring in effectieve communicatiestijlen, -vaardigheden en strategieën. Hij heeft een brede achtergrond in de eerstelijns-, tweedelijns- en gespecialiseerde (geestelijke) gezondheidszorg en werkte in uiteenlopende organisaties, culturen en landen over de hele wereld.

Als deskundig en goed opgeleid professional begeleidt Rik leerprocessen in Motiverende Gespreksvoering (MI) op een inspirerende en praktisch bruikbare manier. Hij is sinds de oprichting in 1997 actief lid van het internationale netwerk van MNI trainers MINT Inc., en sinds augustus 2014 gecertificeerd als MINT Certified Trainer.

Gedurende twintig jaar werkte Rik als therapeut in de verslavingspreventie en -behandeling. In 1997 richtte hij samen met Prof. Stephen Rollnick het Centre for Motivation and Change op, van waaruit hij talloze MI-trainingsprogramma's ontwierp, faciliteerde en begeleidde voor (geestelijke) gezondheidszorgprofessionals.

Eva Klut

Eva Klut

Met inmiddels 18 jaar ervaring in het basisonderwijs sta ik nog altijd met veel plezier voor de klas. Als specialist op het gebied van hoogbegaafdheid richt ik me op het hele kind, niet alleen op cognitieve vaardigheden, maar ook op sociale, emotionele en creatieve ontwikkeling. Ik geloof sterk in het kijken naar mogelijkheden en het bieden van passend onderwijs dat aansluit bij ieders unieke kwaliteiten.

Naast mijn werk op school ben ik ook actief op een zorgboerderij, waar ik individuele begeleiding bied aan kinderen met uiteenlopende ondersteuningsvragen. Deze combinatie van onderwijs en zorg verrijkt mijn kijk op kinderen en hun ontwikkeling.

Dit jaar heb ik samen met andere hb-specialisten een verdiepende opleiding gevolgd om mijn kennis en vaardigheden verder uit te breiden. Ik sta open voor begeleidingstrajecten en advies op maat, met als doel om kinderen en de mensen om hen heen verder te helpen in hun groei.

Dorus Swertz

Dorus Swertz

Mijn naam is Dorus Swertz. Ik ben een jongerenwerker die het present(net)werken tot in de puntjes beheerst en ook graag uitvoert. Kan goed signaleren en reageren op signalen van jongeren en buurtbewoners. Hierbij neem ik ook de rol van mediator aan. Ik kan jongeren het vertrouwen geven om hun talenten te ontwikkelen en hun hulpvragen bij mij neer te leggen.

Ik heb veel ervaring met het begeleiden van jongeren die uitvallen op school en coach straatcoaches in het effectief omgaan met (straat)gedrag. Heb hierbij veel contact met scholen en zorginstellingen. Dat doe ik nu ruim 27 jaar. Specialismes: straatcultuur, jongeren, mediator en coaching